مهندسی معکوس طراحی و تولید مجموعه های الکترونیکی

ساخت وبلاگ

بردهای مدار چاپی (PCB) بر اساس فرآیندهای تولید، مشخصات طراحی و الزامات کاربردی مانند پزشکی، خودروسازی، دفاعی و هوافضا به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند. طرح های پیچیده تر بر اساس نیازها و خواسته های مصرف کنندگان راه را برای ساخت انواع بردهای مدار چاپی هموار می کند. قبل از انتخاب برد مدار چاپی باید به چند نکته از جمله فضای مورد نیاز، کنترل تنش و پایداری مکانیکی و الکتریکی توجه کنید.

 

PCB یک طرفه

PCB یک طرفه رایج ترین نوع برد مدار چاپی است. دارای یک لایه مس رسانا در بالای بستر است. قطعات الکتریکی لحیم شده در یک طرف برد قرار می گیرند. از آنجایی که این صفحات فقط یک لایه رسانا دارند، مسیرهای رسانا نمی توانند از هم عبور کنند یا روی هم قرار بگیرند و بنابراین فضای زیادی را اشغال می کنند.

در نتیجه، این PCB ها برای الزامات طراحی با چگالی کم مناسب هستند. برد مدارهای چاپی یک طرفه (PCB) برای دستگاه های برقی/الکترونیکی کم هزینه مانند ماشین حساب، منابع تغذیه، پانل های روشنایی LED، رادیوهای FM، مدارهای زمان بندی و غیره استفاده می شود.

مزایای برد مدار چاپی یک طرفه:

مقرون به صرفه

تولید آسان

مناسب برای طرح های کم تراکم

اگر مشکلی پیش بیاید، رفع آن آسان است

آسان برای طراحی

 

پی سی بی دو طرفه

یک لایه نازک از مواد رسانا، مانند مس، به دو طرف بالا و پایین برد روی یک PCB دو طرفه اضافه می شود. سوراخ های روی برد مدار باعث می شود که قطعات فلزی از یک طرف به طرف دیگر متصل شوند. این PCBها مدارهای هر دو طرف را با استفاده از یکی از دو روش نصب، فناوری از طریق سوراخ یا فناوری نصب سطحی به یکدیگر متصل می کنند. فن آوری از طریق سوراخ شامل نصب اجزای سربی در سوراخ های از پیش سوراخ شده روی برد مدار است که سپس به پدهای جانبی مخالف لحیم می شوند. تکنولوژی نصب سطحی مستلزم قرار دادن دقیق اجزای الکتریکی بر روی سطح برد مدار است.

PCB های دو طرفه در کاربردهای مختلفی مانند سیستم های سلولی، نظارت بر توان، تجهیزات تست، تقویت کننده ها، برنامه های HVAC، سیستم های UPS و بسیاری موارد دیگر استفاده می شوند.

 

مزایای برد مدار چاپی دو طرفه:

اندازه کاهش یافته که مدار را فشرده می کند.

هزینه نسبتا کمتر

انعطاف پذیرتر

افزایش تراکم مدار

مناسب برای سیستم های الکترونیکی پیشرفته

 

شرکت رویال صنعت سامانه در سال ۱۳۸۶ به منظور مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی با تکیه بر نیروی توانمند داخلی تاسیس گردید. با توجه به اینکه موسسان شرکت از اساتید برجسته دانشگاه بودند پروژه های صنعتی بسیار مهمی را در صنایع مختلف کشور به انجام رساند.

جهت  ثبت سفارش و مشاوره  مونتاژ برد های الکترونیکی ، طراحی و تولید برد الکترونیکی با بالاترین کیفیت می توانید به وبسایت شرکت رویال صنعت سامانه مراجعه کنید

 

انواع قطعات الکترونیکی

                    

پتانسیومتر

به اختصار POT نامیده می شود، یک قطعه آنالوگ سه سر است که قابلیت چرخش مکانیکی را دارد. پتانسیومترها اجزای غیرفعال هستند، یعنی برای انجام عملکرد خود به صورت خطی یا چرخشی نیازی به منبع تغذیه یا مدار اضافی ندارند.

 

خازن

 قطعه ای است که توانایی یا "ظرفیت" ذخیره انرژی را به شکل بار الکتریکی دارد که باعث ایجاد اختلاف پتانسیل (ولتاژ ساکن) در صفحات آن می شود. مانند یک باتری کوچک قابل شارژ.

خازن‌ها انواع مختلفی دارند، از خازن‌های بسیار کوچک که در مدارهای تشدید استفاده می‌شوند تا خازن‌های بزرگ با ضریب توان بالا، اما همه آنها یک کار را انجام می‌دهند: ذخیره بار الکتریکی.

 

سلف

 یک جزء الکتریکی غیرفعال است که در برابر تغییرات ناگهانی جریان مقاومت می کند. سلف ها به عنوان کویل یا چوک نیز شناخته می شوند. نماد الکتریکی یک سلف L است. سلف ها با ذخیره موقت انرژی در یک میدان الکترومغناطیسی و سپس رها کردن آن در مدار، نوسانات یا نوک های جریان را کاهش می دهند.

 

رله

رله ها کلیدهایی هستند که مدارها را به صورت الکترومکانیکی یا الکترونیکی باز و بسته می کنند. رله ها یک مدار الکتریکی را با باز و بسته کردن کنتاکت ها در مدار دیگر کنترل می کنند.

 

ترانزیستور

 یک دستگاه نیمه هادی سه ترمینالی است که از عناصری مانند سیلیکون و ژرمانیوم ساخته شده و برای تنظیم جریان، سوئیچ سیگنال های الکتریکی یا تقویت سیگنال ورودی برای تولید سیگنال خروجی قوی تر استفاده می شود. مهمترین ویژگی ترانزیستور به عنوان یک وسیله نیمه هادی این است که می تواند بسته به شرایط سطح رسانایی خود را تغییر دهد، به عبارت دیگر در برخی شرایط به عنوان رسانای الکتریکی عمل می کند و در شرایط دیگر نارسانا می شود و جریان جریان دارد.

تمامی این قطعات در حال حاضر به دو صورت THT و SMD تولید می شوند. نصب بردهای الکترونیکی به روش نصب سطحی یکی از دو روش مرسوم در صنعت الکترونیک می باشد. قطعات نصب سطحی به دلیل ردپای کوچکتر، قابلیت استفاده از دو طرف PCB و امکان تولید در مقیاس بسیار کم بسیار محبوب و پرکاربرد هستند.

از نظر سرعت تولید برد، مونتاژ SMD نسبت به روش غوطه وری از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. البته در صنعت الکترونیک قطعات دیپ یا بردهای ترکیبی دیپ و اس ام دی کاربردهای زیادی دارند.

مهندسی معکوس طراحی و تولید مجموعه های الکترونیکی...
ما را در سایت مهندسی معکوس طراحی و تولید مجموعه های الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر royalsscoo بازدید : 216 تاريخ : يکشنبه 15 آبان 1401 ساعت: 18:08